Voor gemeente Lelystad mochten we meedenken over een nieuwe werkwijze voor het onderhoud van de speelvoorzieningen. De gemeente zocht naar meer administratieve ontzorging en weer meer het aangaan van een vertrouwensrelatie met de aannemer als een soort verlengstuk van eigen dienst. Voor kinderen en bewoners was het van belang om een snelle opvolging te garanderen zodat toestellen niet lang wachten op een maatregel na inspectie.
De nieuwe werkwijze heeft ertoe geleid dat er niet eerst geïnspecteerd wordt en na een administratieve slag gerepareerd, maar er staat nu voorop dat er onderhoud wordt gepleegd. De contractant gaat 3x per jaar naar de speelplekken toe en voert zo veel mogelijk onderhoud gelijk uit. Constateert zij daarbij een onveiligheid dan wordt dit opgenomen in het veiligheidsregistratieprogramma. Opvolgend onderhoud dat niet gelijk kan wordt bij een risico urgentie (onveiligheid voor kinderen of gebrek in functionaliteit) zo snel mogelijk door de contractant zelf opgelost. Betreft het niet gelijk een risico urgentie (veilig en nog wel functioneel) dan komt het onderhoud op een ‘praktisch’ uit te voeren bulklijst.